Vijf tips om vanzelf gezonder te eten

 

In dit stuk delen we vijf tips om meer groenten en eiwitten te eten zonder dat je je eetpatroon hoeft om te gooien.

 
maaltijdsoep-zoete-aardappelen-witte-bonen-03.jpg
 

1. Vervang graanproducten door groenten of eiwitten

Steeds meer mensen eten glutenvrij. Dat merk je aan het aanbod in de supermarkt: je vindt makkelijk graanvrije producten op basis van groenten of eiwitten in de schappen. Zwartebonen- of kikkererwtenspaghetti zijn bijvoorbeeld een goed alternatief voor gewone pasta. Of herwerk je gerechten met wat je al kunt en kent:

2. Kies de volle versie

Onbewerkte stukken groenten en fruit en volkorengranen bevatten meer voedingsstoffen dan sappen en ‘witte’ versies en ze verzadigen langer. Kies daarom volkoren in plaats van wit, schil je groenten niet en eet je fruit in plaats van het te persen.

3. Vermijd olie

Zonder toegevoegde olie bespaar je moeiteloos een hoop calorieën: zo’n 120 per eetlepel. Beste van al is dat je perfect kunt bakken en koken zonder olie; je vindt alle materialen, tips en technieken in ons artikel ‘Zo kook je zonder olie’.

4. Geen saus uit een pot

Klaargemaakte sauzen zitten vol suiker, zout en olie. Zelfs (of vooral) als er ‘light’ op staat. Gebruik daarom liever eenvoudige, zelfgemaakte sauzen op basis van fruit, kruiden, notenpasta of azijn om je gerechten op smaak te brengen.

5. Drink geen calorieën

Vervang frisdrank en fruitsap door caloriearme dranken zoals (fruit-)water, koffie of thee. Zo blijf je de hele dag gehydrateerd en je hebt minder honger. Let op met light-dranken: die zorgen ervoor dat je zin blijft hebben in zoet. De kans is daardoor groot dat je later op de dag gaat snoepen.

Bonus

Herverdeel de verhoudingen op je bord. Verhoog de hoeveelheid groenten, fruit en magere eiwitten. Zo heb je minder plaats voor ongezonde rommel.