Gezond koken, weinig tijd: vijf tips om te voorkomen dat elke avond in de frituur eindigt

 

Vastzitten in een accordeonfile op de E19, in sneltempo iets eetbaars op tafel krijgen en zien dat onze jongste nog in bad kan voor hij gaat slapen: allemaal dingen waar wij ons niet mee moeten bezighouden. Mijn schoonzus wel. Speciaal voor haar (en voor iedereen met een drukke agenda) verzamelden we vijf tips om snel en gezond te eten na het werk. Zo vermijd je stress en geld- en voedselverspilling.

 
Zoeteaardappelfalafel_salade.jpg
 

1. Kook voor een klein leger

Veel gerechten kun je makkelijk in grote hoeveelheden maken, zo heb je op drukke momenten altijd een gezonde en zelfgemaakte maaltijd klaarzitten: chili, curry’s, groenteburgers, oven- of rijstschotels. Maak een dubbele portie wanneer je tijd hebt om uitgebreid te koken en vries de helft in, of maak een grote ketel tomatensaus en gebruik die later bij pasta of als basis voor een groentesaus of -soep.

Je kunt ook mealpreppen, dan maak je een weekplanning (zie hieronder) en je bereidt al een deel voor tijdens het weekend. Rijst koken, groenten grillen, … Dit doen we zelf zelden; groenten eet ik het liefst zo vers mogelijk. Pasta voor een koude salade of zelfgekookte bonen maak ik wel vaak een avond eerder.

2. Sla aan het hamsteren

Vul je kasten met droge voeding, daar maak je snel een maaltijd mee. Bonen, pasta, rijst, kruiden, tomaten in blik, … Verse groenten erbij en je hebt al snel een chili, salade of maaltijdsoep.

Grootverpakkingen zijn vaak ook goedkoper. Hou je meteen meer geld en minder afval over.

3. Hou het simpel

Leer simpele, gezonde eenpansgerechten maken. Door enkele ingrediënten aan te passen varieer je makkelijk. Pasta’s, curry’s stoofpotten en wokgerechten zijn ideaal. Hou het interessant door te experimenteren met verschillende groenten, kruiden en sauzen.

Deze gerechten zijn trouwens ook handig om kliekjes mee weg te werken. Meer inspiratie om te koken met restjes vind je o.a. bij The Kitchen Shelf en Empty The Fridge (partnerlinks).

4. Plan je maaltijden

Pasta op maandag, een salade op dinsdag, een ovenschotel op woensdag. Hoef je enkel nog te kiezen welke versie het wordt.

Gebruik een vrij moment om de eetplanning voor de komende dagen op te maken. Zo hoef je je er nadien niet meer mee bezig te houden. Boodschappenlijstjes zijn sneller klaar en je hoeft niet om de dag naar de supermarkt.

Door een weekplanning te maken voorkom je ook geld- en voedselverspilling. Wanneer je op dinsdag een halve bloemkool nodig hebt kun je de andere helft voor een ander gerecht gebruiken.

5. Verzamel je favoriete recepten op een overzichtelijke plaats

Leg een lijst aan van gerechten die je de moeite vond zodat je die kan bekijken wanneer je geen inspiratie hebt. Zelf gebruik ik daar Pinterest voor; recepten die je online vindt hou je daar makkelijk bij om later te proberen. Geteste recepten kan je dan verwijderen of verhuizen naar je favorietenmap.

Of doe het analoog: scheur recepten uit magazines, markeer pagina’s in kookboeken of hou een Rolodex bij als je een zwak hebt voor inefficiënte rommel uit de jaren zestig.